533 403 405
Sklep internetowy:605 515 185, 34 307 04 56
Sklep stacjonarny:531 551 140
Serwis:733 321 109
sklep@enarty.pl
ul. Sobieskiego 5, 42-217 Częstochowa
Podstawowe informacje o serwisowaniu nart i desek snowboardowych

Kąty krawędzi narty:
α - kąt boczny
β - kąt podniesienia

Metalowe krawędzie po raz pierwszy pojawiły się w nartach w latach 30. XX wieku. Ich zadaniem jest poprawienie własności jezdnych, szczególnie na twardym stoku, gdzie zapobiegają niekontrolowanemu ześlizgowi. Mimo iż krawędź ma grubość zaledwie 2-3mm bardzo ważną rolę odgrywają kąty pod jakim jest ona zaostrzona. Wyróżniamy dwa kąty: kąt podniesienia krawędzi, który mierzymy pomiędzy płaszczyzną ślizgu a dolną płaszczyzną krawędzi zwany kątem podniesienia lub podwieszenia krawędzi, oraz kąt boczny, który jest kątem pomiędzy płaszczyzną ślizgu a boczną płaszczyzną krawędzi.

Kąt podniesienia krawędzi wpływa na prędkość wchodzenia w skręt cięty - im mniejszy tym narta zachowuje się bardziej agresywnie i trudniej jest na niej jechać na wprost oraz na inicjację pierwszej fazy skrętu.

Kąt boczny krawędzi wpływa na trzymanie krawędzi narty w skręcie - im mniejszy tym narta daje lepsze oparcie (trzymanie), ale krawędź tępi się znacznie szybciej.

Typowe kąty ostrzenia krawędzi w zależności od przeznaczenia narty:

Typ narty

Kąt boczny

Kąt podniesienia

Uniwersalna

89.0

1.0-1.5

Slalomowa

86.0-87.0

0.0-0.5

Gigantowa

87.0-88.0

0.5-1.0

 

Ślizg

Przykładowa struktura ślizgu

Współczesne ślizgi są przeważnie wykonywane z polietylenu (czasem z dodatkiem grafitu, który poprawia właściwości), który po nasączeniu smarem narciarskim ma doskonałe właściwości ślizgowe. W celu polepszenia prędkości, jaką mogą osiągnąć narty, na ślizgu nacina się wzdłużne lub poprzeczne rowki o niewielkiej głębokości - tzw. strukturę. Struktura ma za zadanie zwiększyć poślizg narty poprzez wodę jako medium smarownicze (woda powstaje w wyniku tarcia, jak wiemy przy tym procesie wytwarza się ciepło), ale gdy jest go za dużo to wtedy woda działa jak klej,  struktura zapobiega takiemu niepożądanemu działaniu wody.

Wyróżniamy kilka rodzajów struktur narciarskich:

  1. Struktura Linearna (liniowa - linear structure). Nacięcia na narcie są długie i gęste. Jedna linia przechodzi praktycznie przez całą długość narty, stąd też nazwa.
  2. Struktura Krzyżowa (cross structure). W tym wypadku nacięcia są krótkie (od ok. 1,5cm do nawet 0,4cm) i ułożone w dość specyficzny wzór.
  3. Struktura Krzyżowa symetryczna (jodełka - broken V structure). Podobnie jak w strukturze krzyżowej nacięcia są krótkie ale tym razem ułożone we wzór trochę przypominający drzewo iglaste.
  4. Struktura Ukośna (screw structure). Podobnie jak w strukturze krzyżowej nacięcia są krótkie, ale tym razem ułożone albo w lewo albo w prawo.

Strukturę dobieramy do warunków panujących na trasie zjazdu lub biegu oraz do wagi i umiejętności zawodnika (struktury są wykorzystywane głównie w narciarstwie zjazdowym, biegowym i skokach narciarskich).

Strukturę można nakładać ręcznie za pomocą strukturatora (strukturyzatora) lub na maszynach za pomocą kamieni szlifierskich - wintersteiger. Specjalny diament przejeżdża po szynie nacinając na kręcącym się kamieniu wzór jak gwint śruby. W zależności jaką strukturę chcemy, komputer ma zaprogramowane odpowiednią prędkość kamienia oraz przesuwu diamentu. Następnie wpuszcza się nartę w maszynę na programie szlifierskim, a wałek pneumatyczny dociska nartę ze specjalnym szablonem równomiernie do kamienia nakładającego strukturę.

Ostrzenie krawędzi bocznej jest jednym z najważniejszych procesów serwisu nart czy deski snowboardowej. Dotyczy to w szczególności osób jeżdżących "carvingowo", a co za tym idzie jeżdzących na krawędzi. Im mniejszy kąt krawędzi bocznej, tym lepsze jej trzymanie na ubitych, wyratrakowanych trasach, a zatem możliwość wchodzenia w ostre krótkie i długie skręty, większa prędkość i stabilność.

Dane do przelewów

KM-Sport Krzysztof Mermer
ul. Sobieskiego 5
42-200 Częstochowa
Santander Polska S.A
35 1090 1795 0000 0001 5721 9406